1 oktober 2012

Fruktremmar


I natt ringde alarmet kl. 01.30. Trött gick jag ner för att stänga av ugnen.
Härom veckan fick jag smaka på goda fruktremmar som Emilie hade gjort. Hon bjöd på jordgubbs- och mangoremmar. Riktigt gott tyckte jag - som godis!
Så igår testade jag själv, jag hade jordgubbar i frysen, Emilie tipsade om att jordgubbsremmar behöver lite sötningsmedel, t ex honung, annars är det inget mer i. 
Mixa jordgubbarna och bred ut på bakplåtspapper ca 3 mm tjockt. Jag testade på vanligt bakplåtspapper och på ugnsduk, det sistnämnda blev bäst. Torka i ugnen på 50 grader ca 10 h. Därav alarmet i natt. Låt ugnsluckan vara lite öppen. Klipp remsor, rulla ihop eller ha dom som de är. Måndagsgodiset är klart. 
Hallonremmar, ananasremmar, kiwiremmar, mangoremmar eller varför inte blanda olika smaker...

 

3 kommentarer:

  1. Håller de sig bra i rumstemperatur? Låter som en god efterrätt till fjällvandringar i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanon till fjällvandring tror jag! Lätta att bära och mycket goda :) håller sig rätt länge tänker jag. Har några remmar kvar, de har legat i en burk. Det går ju också blanda banan och kakao = chokladremmar eller hallon och lakritspulver...

      Radera