28 november 2012

Saffransskorpor

Idag vill jag dela med mig av ett recept på väldigt goda saffransskorpor som jag brukar göra till advent och jul. Receptet har jag fått från Jonas mamma och innehåller förutom saffran också choklad och hasselnötter. Jag brukar skära dom på snedden för att få fina skorpor men den här gången blev det raka och på så sätt lite mindre, dom passar så mycket bättre i burken då ;)



Saffransskorpor med choklad och hasselnötter

100g smör
1 1/2 dl socker
0,5 g saffran
2 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 dl hasselnötter
75 g mörk choklad

Rör socker och smör vitt och pösigt. Tillsätt saffran och äggen, ett i taget och rör ytterligare en stund.
Blanda mjöl och bakpulver. Hacka nötterna och chokladen grovt och blanda med mjölblandningen.
Vänd ner mjölblandningen i smeten och klicka ut 2 strängar av smet på en plåt, ca 3 cm höga och breda. Använd plastfolie för att få den utklickade smeten slät.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
Skär i snitt på plåten medan de fortfarande är varma. Eftertorka i ugnen i 100 grader i ca 30 minuter.


2 kommentarer:

  1. mm... låter gott! Jag brukar göra utan choklad, kanske skulle prova ditt recept i år. Det ska ju bli glöggmys framöver...! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja vad mysigt, hade varit kul att varit med men som sagt vi får äta våra skorpor och dricka glögg här, det blir fint det med. Hoppas ni får en härlig kväll!

      Radera