30 juni 2013

En låda jordgubbar


Idag har vi haft avslutning på UVscoutlägret, det har varit en härlig vecka med våra goa uvar. Jonas och jag har varit med halva lägret var. Torsdagkväll och fredag var hemmadagar för mig då passade jag på att göra massa gott av jordgubbar. När jag lagt Bella på torsdagskvällen hade nämligen en jordgubbsleverans från grannen lämnats på altanen.


Jordgubbarna skivades och frystes in med lite socker, några styckfrystes, det blev saft, rabarber och jordgubbsmarmelad, jordgubbssmootie till mellanmål och jordgubbsremmar, ja massa gott helt enkelt av 15 liter jordgubbar. Mums!

Såhär gjorde jag saften:

Rårörd jordgubbssaft
2 kg rensade jordgubbar, ca 4 liter
2 liter vatten
40 g citronsyra
1 1/2 kg strösocker
2 krm natriumbensoat

Lägg jordgubbarna i en stor bunke och mosa med en potatisstöt. Koka upp vattnet och häll över. Tillsätt citronsyra och rör om väl. Täck bunken med lock eller plast, låt det svalna och ställ sedan i kylen till nästa dag. Sila saften i en silställning, låt det självrinna, ha lite tålamod :) Rör ner socker i saften och rör om ordentligt till allt socker har löst sig. Skumma saften. Lös natriumbensoat i lite hett vatten och rör ner. Häll upp saften i rena flaskor. Förvara i kyl eller frys saften.

Jordgubbsmoset som blir över behöver man inte slänga. Blanda ner socker efter smak och frys in, gott till frukostfilen eller att använda till en tårta. Jag valde att blanda i socker och mixa jordgubbarna och sen göra jordgubbsremmar. Recept finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar