23 november 2013

Saffransbullar

Önskemål kom från Jonas igår om att baka saffransbullar med vaniljkräm. Så idag, snäll fru som jag är, medan Jonas mamma tog hand om barnen gjorde jag smarriga saffransbullar som nu ligger i frysen och inväntar mysiga adventsfikastunder. Det ser vi fram emot! Självklart provsmakade vi redan idag.

Recept:
50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
1,5 dl socker
1 tsk salt
16 dl vetemjöl

Jäs degen i 1 h. Dela degen i 24 delar, rulla till långa längder och gör snurror. Jäs under bakduk i 45 min. Pensla med ägg och strö lite pärlsocker på. Gör en liten grop och spritsa i vaniljkräm. Grädda ca 6 min i 225 grader. 




3 kommentarer:

  1. vad gott det ser ut... hur går det med foten? tänker på dej vännen!

    SvaraRadera
  2. Jag som älskar både saffran och vaniljkräm! Måste bakas :)

    SvaraRadera